Gezond leven blijft moeilijk

Een gezonde leefstijl is iets waar we ons veel mee bezighouden. Roken, drinken, overgewicht: de gezondheidsrisico’s zijn significant, net als de maatschappelijke kosten die deze met zich meebrengen. Toch slaagt de overheid er niet in om effectief de brug te slaan van problematiek op grote schaal naar verandering op kleine schaal. Zij met de ongezonde levensstijl voelen zich niet aangesproken door landelijke percentager en kosten met zes of meer nullen. Laat staan dat deze feiten en cijfers hen aanzetten tot actie. Dankzij Google komen macro-economische rapportages samen met een keiharde actievoering.

Een gezonde leefstijl staat hoog op de publieke agenda. Toch merkt de gemiddelde burger er weinig van. Dat komt echter niet alléén door de overheid. Kijk eens naar overgewicht: Wie zich wil profileren op onderwerpen als ‘gezond eten’ en ‘afvallen’ concurreert met een geweldige hoeveelheid zenders, profit en non-profit. Al die partijen samen creëren een bulk aan wisselende boodschappen die opgeteld een gigantische hoeveelheid ruis veroorzaken. Zo verkleinen die partijen gezamelijk hun kans om de doelgroep echt te raken. Overdaad schaadt dus wel dergelijk. Je kan in die brei van mensen verwachten dat ze alle boodschappen op echtgoed, goedheid en relevantie scheiden. Er treedt onderwerpsmoeheid op.

Er wordt verwacht dat de overheid niet commercieel handelt, maar er is wel plaats voor een commerciëlere denktrant. Zeker in dit veld waar boodschappen zo concurreren om aandacht. In plaats van brochure nummer 2000 had de overheid ook met een aanmoediging onder het bericht van NU.nl kunnen staan. Met een redelijk hoge effectiviteitratio bovendien, mits die advertentie onderdeel was van een structurele multidisciplinaire campagne. Want als eenmalig initiatief heeft zo’n actie geen enkel nut. Die beklijft niet, net zoals de producten die nu geadverteerd worden geen blijvend effect sorteren. Verspilling van tijd en geld.

Hoe dan de brug te slaan naar de burger? Door bij de leest te blijven. Door samen te werken. Door alle betrokken partijen te laten doen waar ze goed in zijn. Die ketenaanpak, van bestuurder tot buurtregisseur, van supermarkt tot schoolconciërge, van buurvrouw tot betrokkene, die werkt. Daar staan wij voor. Verbonden door intentie en intrinsieke motivatie. De kosten? Vooral een grote dosis ego. En dat blijft moeilijk.