Het doel van zorgsoap Malaika is bereikt: door de soap zijn meer jongeren geïnteresseerd geraakt om in de zorg te gaan werken.
Uit een recente meting vanActiz is gebleken dat onder de 400.000 kijkers van Malaika veel kijkers geïnteresseerd zijn in een baan in de zorg. In een interview met het Tijdschrift voor Verzorgenden geeft Bernadet Naber aan dat de resultaten erg positief zijn. Bijna één op de vijf kijkers denkt er aan om voor een baan in de zorg te kiezen. Na het kijken van de serie heeft ongeveer 19% aangegeven dat ze informatie over opleidingen in de zorg hebben opgezocht. Een kwart van de kijkers heeft met anderen gesprekken gehad hoe het zou zijn om een baan in de zorg te hebben. Hieruit kan men opmaken dat de serie duidelijk een positief effect op de kijkers heeft gehad.
De serie werd bedacht door Actiz om ervoor te zorgen dat jongeren meer geïnteresseerd werden voor een baan in de zorg.Door gebrek aan geld werd de soap al na één seizoen stop gezet. Er werd door RTL en Actiz samen met vijftig zorgorganisaties geld ingezameld voor het eerste seizoen van Malaika. Het was een erg bijzonder een uniek initiatief, maar helaas was het niet mogelijk om genoeg geld bij elkaar te halen voor een tweede seizoen. Er werd gehoopt op meerdere sponsoren, waaronder ook het bedrijfsleven, helaas is dat niet gebeurd.
Of Malaika nooit meer op de buis zal verschijnen is nog onzeker, voorlopig is het doek gevallen, maar als er ooit investeerders zouden komen, dan zou er meteen weer aan de slag gegaan worden met het vervolg van de zorgsoap.