De Consumentenbond heeft na de instelling van een eigen meldpunt aangegeven dat er een afhankelijke commissie dient te komen waar patiënten terecht kunnen als zij klachten hebben over mogelijke medische missers. Het eigen meldpunt van de Consumentenbond heeft in de korte tijd dat deze geopend is al zo’n 1900 klachten ontvangen. Vaak zijn de patiënten te terughoudend en bang voor een rompslomp als zij een klacht indienen bij het ziekenhuis of zorginstelling waar zij behandeld zijn. Nu is het vaak nog zo dat de patiënten alleen terecht kunnen bij de klachtenafdeling van het ziekenhuis of bij het Medisch Tuchtcollege. Dit zien ze vaak niet zitten omdat ze er al vanuit gaan dat ze hier toch niet serieus worden genomen.
De Consumentenbond heeft ook aangegeven dat ze graag een verschuiving zien van bewijslast van patiënt naar zorgverlener. Nu is het zo dat een gedupeerde patiënt zelf moet aangeven en bewijzen wat er mis is gegaan bij de zorgverlener en waar deze tekort is geschoten. Volgens de Consumentenbond worden patiëntendossiers niet goed bijgehouden en wordt een incident vaak niet gemeld. Dit zorgt dus voor obstakels voor de gedupeerde.