De zorg is nog steeds in beweging. De wet- en regelgeving veranderd, zorginstellingen moeten het met steeds minder geld doen. Zorg op afstand moet een belangrijke vernieuwing worden in de zorg. Vooralsnog komen de zorgmedewerkers voortdurend bij de cliënten langs, dit gaat straks veranderen. De naam zegt het eigenlijk al, “op afstand”. Ook de zorg gaat meer gebruik maken van de moderne communicatie en technische mogelijkheden. Zo komt men nog steeds in contact met de cliënten en kunnen non-verbale uitingen nog steeds gezien worden.
Wat is nu eigenlijk zorg op afstand? Zorg op afstand bestaat eigenlijk al grotendeels. Bijvoorbeeld met een alarmknop. Deze stelt een achterliggend meldcentrum in werking, waarmee ouderen of cliënten om hulp kunnen vragen bij gevaar. Deze meldkamer seint dit dan door naar de zorgwerknemers.
De ‘nieuwe’ zorg op afstand gaat echter verder. Door gebruik te maken van beeldschermen en geluidsapparatuur, kunnen instellingen in contact komen met de cliënt en direct vragen en problemen oplossen. Dit zal het aantal bezoeken terug brengen. Echter kan de cliënt zeker nog inplannen wanneer er bezoek plaats vindt. Dit zal wel steeds verder afnemen of alleen voor urgente zaken dienen. Met behulp van de technologie kan doelmatiger zorg worden verleend.
Instellingen moeten zich wel goed voorbereiden op deze veranderingen. Zo moeten bijvoorbeeld beeldschermen/laptops gebruikt gaan worden, ook door de cliënten. Dit is een redelijk grote verandering in het aanbod van zorg.
Door deze veranderingen hopen zorgverleners efficiënter te gaan werken en kunnen cliënten langer zelfstandig (thuis) blijven wonen.