Een positieve relatie tussen lichaamsbeweging en de leerprestaties

Veel kinderen hebben tegenwoordig een spelcomputer en zijn hier vaak niet meer vanaf te slaan. Ook de televisie staat steeds meer aan en kinderen beginnen al met vroege leeftijd het internet te ontdekken. Een groot nadeel van deze ontwikkeling is dat de kinderen van nu veel minder lichaamsbeweging krijgen dan dat nodig is voor een goede ontwikkeling. Niet alleen voor kinderen geldt dit, ook voor jongvolwassenen, volwassenen en ouderen.

Er is onderzoek gedaan naar de relatie tussen lichaamsbeweging en de leerprestaties op school. Hieruit is gebleken dat de kinderen betere prestaties behaalden op school als zij meer aan lichaamsbeweging deden. Het is niet precies duidelijk wat de oorzaak is van deze stijging maar er zijn een drietal verklaringen voor gevonden die aan de uitkomst bijgedragen kunnen hebben. De uitkomst van de studie wordt nog extra interessant omdat er de laatste tijd veel te doen is om de gymles op scholen, deze worden mogelijk in tijd geschrapt voor andere academische vakken.

Mogelijke verklaringen voor de uitkomst van het onderzoek is dat er een betere doorbloeding van het lichaam is waardoor er meer zuurstof opgenomen wordt, hieruit vloeit voort dat de celgroei in het brein toeneemt, wat kan verklaren waarom kinderen met meer lichaamsbeweging betere leerprestaties behaalden. Ook kan het zo zijn dat er tijdens de lichaamsbeweging meer endorfine aangemaakt worden waardoor er minder last is van stress en zij dus een betere prestatie afleveren.