Zorginstellingen willen graag een hoge patiënttevredenheid. De patiënt is immers koning. Maar wat kun je als zorginstelling doen om de patiënttevredenheid te verhogen? Er zijn meerdere tips om dit te realiseren. Met deze tips kom je al een eind op weg.
Eenvoudigheid is erg belangrijk in communicatie naar patiënten toe. Probeer contact via e-mail en telefoon zoveel mogelijk te vermijden, tenzij het niet anders kan. Probeer de meest eenvoudige vragen te beantwoorden via een FAQ op de website. Zorg ook voor een systeem waarmee patiënten online afspraken kunnen maken en verzetten. Het is belangrijk om dit soort nieuwe media te omarmen, omdat vooral jongeren tegenwoordig geen geduld meer hebben om te bellen of e-mailen. Houd de telefoon uiteraard wel beschikbaar als communicatiemiddel voor mensen die het niet fijn vinden om alles online te regelen of die dit simpelweg niet kunnen. Bijkomend voordeel van het inzetten van internet is dat dit een stuk goedkoper is.
Veel zorginstellingen hebben de neiging om voor het klantcontact eigen medisch personeel in te zetten. Het is echter veel efficiënter om dit uit te besteden aan klantcontact specialisten. Het grootste deel van de belletjes gaat over simpele handelingen, zoals het verzetten van een afspraak. Het is zonde van het geld om dit door je eigen medische specialisten te laten doen. Ook hebben de medewerkers zo minder tijd om de patiënten bij de staan bij de echt belangrijke vragen. Besteed het klantcontact dus uit en bij echt specifieke medische vragen kan er altijd worden doorgeschakeld naar een medisch specialist.
Het is een groot probleem in zorginstellingen: wachttijden. Het leidt tot menige onvrede bij patiënten. Niet perse om het wachten zelf, maar om het feit dat patiënten geen idee hebben hoelang ze nog moeten wachten. Wachttijden kunnen draagbaarder worden gemaakt door schermen op te hangen waarop te zien is of een afspraak uitloopt en zo ja, hoelang. Soms worden lange wachttijden ook veroorzaakt door no-shows. Dit zijn patiënten die niet op komen dagen zonder afmelding. No-shows zorgen voor vertraging en zijn zonde van de tijd, de tijd die stond voor de no-show patiënt had immers ook gebruikt kunnen worden voor een patiënt die wel aanwezig is. Gelukkig kan hier iets aan worden gedaan. Stuur als zorginstelling bijvoorbeeld een dag voor de afspraak een herinnering in de vorm van een SMS naar de patiënt. Zo kan de patiënt de afspraak niet vergeten.
Ben je benieuwd hoe tevreden jouw patiënten zijn? Dan kun je de patiënttevredenheid laten meten door een bedrijf dat dit aanbiedt.