Uit onderzoek van de ICT Barometer, welke wordt gehouden door adviesbureau Ernst en Young, is gebleken dat zo’n tweederde van de Nederlanders vindt dat de zorgaanbieders alle mogelijkheden en toepassingen in de ICT niet genoeg benut. Zo zouden de patiënten vaker administratieve zaken via het internet afhandelen dan dat ze moeten bellen of langsgaan. De voorkeur ligt dan bij het invullen en opsturen van formulieren via de mail of een website.
Zo’n 57% van de respondenten heeft erg hoge verwachtingen van het internet. Zij denken dan ook dat dit de zorg veel toegankelijker zal maken. Driekwart van de deelnemers vindt dat er zeker toekomst zit in het online afhandelen van de administratieve zaken in de zorg.
In het onderzoek zijn ook de verschillende onderdelen van de dienstverlening meegenomen. Hierbij ging het om de dienstverlening van zorginstellingen. Vooral de inzet van ICT werd laag gewaardeerd. Dit scoorde slechter dan de kwaliteit van de zorg en ook de bereikbaarheid en snelheid indien er een behandeling plaatsvindt. Als je gaat kijken naar verschillende zorgverleners dan is het ook zo dat de zorgverleners in de ouderenzorg en de thuiszorginstellingen erg slecht scoren. Deze werden als matig tot slecht beoordeeld.